پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215411
خشکسالي هاي اخير در چهار محال و بختياري گسترش بيماري هاي مشترک انسان و دام را به همراه داشته
تاریخ انتشار : 1395/04/14 12:50:15
نمایش : 1113
رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد گفت: جنگ هاي تروريستي، فقر، سوء تغذيه و تغييرات اکولوژيکي که ناشي از خشکسالي عامل بسياري از بيماري هاي انساني و يه مخاطره افتادن سلامت زنجيره غذايي حيوان، گياه، محيط زيست و انسان است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز، دکتر مرتضي هاشم زاده رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه چهارمحال و بختياري به مناسبت روز ملي مبارزه با بيماري‌هاي مشترک انسان و حيوان با بيان اينکه۱۰ هزار و ۷۸۰ دوز واکسن به افرادي که دچار حيوان‌گزيدگي شده بودند، تزريق شده است؛ اظهار کرد: اين ۹۵ درصد حيوان‌گزيدگي‌ها توسط برخي از حيوانات ازجمله سگ‌هاي صاحب‌دار بوده است و مابقي از سوي سگ ولگرد اتفاق افتاده است.

هاشم‌زاده با بيان اينکه از سال گذشته تاکنون حدود سه هزار و ۹۰۰ نفر در اين استان به بيماري‌هاي مشترک انسان و دام مبتلا شده‌اند؛ گفت: تب مالت، حيوان‌گزيدگي و هاري، سالک، کيست هيداتيک، سياه‌زخم و سل شايع‌ترين و بيشترين بيماري‌هاي مشترک انسان و دام در اين استان است.

رئيس دانشگاه علوم‌پزشکي شهرکرد گفت: بيماري‌هاي مشترک بين استان و دام با عوامل ويروسي، قارچي، انگلي و باکتري از حيوان به انسان منتقل شده و از انسان ها به يکديگر انتقال مي يابد.

هاشم زاده جنگ هاي تروريستي، فقر، سوء تغذيه و تغييرات اکولوژيکي که ناشي از خشکسالي راعامل بسياري از  بيماري هاي انساني و به مخاطره افتادن سلامت زنجيره غذايي حيوان، گياه، محيط زيست و انسان دانست و گفت: با آموزش و ارتقاي سطح سلامت، چرخه انتقال بيماري‌هاي مشترک دام و انسان قطع خواهد شد زيرا سلامت انسان يک مقوله چند وجهي است.

وي با بيان اينکه عوامل باکتريايي، ويروسي، قارچي و انگلي دليل اصلي و عمده بيماري‌هاي مشترک انسان و دام است؛ گفت: بيماري‌هاي مشترک دام و انسان، از طريق حيوانات و حشرات به روش‌هاي مختلف منتقل مي‌شوند.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد خاطر نشان کرد: اداره دامپزشکي استان در کنترل بيماري‌هاي مشترک دام و انسان و نظارت بر مواد غذايي نقش اساسي دارد.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html